Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/www/htdocs/praha.mkc.cz/wp-includes/pomo/plural-forms.php on line 210

Warning: session_start(): Cannot start session when headers already sent in /data/www/htdocs/praha.mkc.cz/wp-content/plugins/wiloke-listgo-functionality/app/Register/RegisterWilokeSubmission.php on line 5

Warning: session_start(): Cannot start session when headers already sent in /data/www/htdocs/praha.mkc.cz/wp-content/themes/listgo/admin/class.wiloke.php on line 476
Hotel Adria – praha.mkc.cz

Hotel Adria

Hotel Adria

V září 1927 získalo Osvobozené divadlo vlastní licenci, spolu s ní získalo i lukrativnější prostory v pasáži Adria na Václavském náměstí, kam se přesunulo z malostranské Umělecké besedy.

Malý sál v suterénu hotelu Adria sloužil původně jako sídlo věhlasného kabaretu Bum. V něm účinkovali Emil Artur Longen, Eman Fiala, Ferenc Futurista, Saša Rašilov aj. Byl to právě E. A. Longen, který tento kabaret přetvořil v divadlo s názvem Revoluční scéna. K jeho hlavním hvězdám patřil například herec Vlasta Burian.

Představení nezřídka reflektovala sociální problémy 20. let, avšak obecenstvo příliš nenadchla. E.A. Longen se svého revolučního programu nechtěl vzdát, a tak sáhl po dílech E.E. Kische (Pasáci, Pasáci či Nanebevstoupení Tonky Šibenice – hlavní roli ztvárnila Xena Longenová). Zinscenoval rovněž Haškova Dobrého vojáka Švejka. Právě Švejk si získal přízeň publika. Nicméně levicový radikalismus divadla se dostal do střetu s policií a koncem roku 1921 bylo Longenovo divadlo tzv. z bezpečnostních důvodů uzavřeno.

Longen se však po čase do divadla vrátil, v letech 1925-1928 zde působil jako režisér, dramaturg, dramatik a herec v nyní již komediálním Divadle Vlasty Buriana. Hrál v C. a K. polním maršálkovi, hře, jež se dodnes těší velké oblibě díky Lamačovu filmovému zpracování v hlavní roli právě s Vlastou Burianem. Když Divadlo Vlasty Buriana tento malý sál opustilo, přesídlilo se sem OD.

V průběhu sezóny 1928-1929 působily paralelně dvě programové linie divadla: Honzlovy experimentální inscenace a divácky úspěšné revue V+W. Obě linie se propojily v inscenaci Jarryho Krále Ubu. Tato éra však skončila Honzlovým odchodem do brněnského Národního divadla na podzim 1929. Jedním z důvodů byla i skutečnost, že divácký zájem i ohlas kritiky zaznamenaly převážně revue V+W a tvorba skladatele, dirigenta a vedoucího jazzového orchestru Jaroslava Ježka.

Procházka vznikla v rámci projektu „Democracy on the Brink. Historical lessons from the late 1930s“, jenž je součástí programu Europe for Citizens financovaného Evropskou unií.

en_GB
cs_CZ pl_PL de_DE en_GB