Kina a ženský herecký ideál
Kino, biograf, kinematograf, tato tři synonyma označovala jedno z nejpopulárnějších míst, kde lidé trávili volný čas po celé 20. století. Kina na počátku svého vzniku byla znakem modernity a filmy fascinovaly návštěvníky napříč věkovými kategoriemi, pohlavími, společenskými vrstvami. Jak populární kina byla, dokazují i počty, do roku 1919 v Praze fungovalo 40 kin, ve 20. a 30. letech jich bylo už okolo 110. Z počátku se pouštěly filmy němé, případně doprovázené živou hudbou, kolem 30. let se začal prosazovat film zvukový. V českém prostředí byly velmi populární filmy americké, československé a německé produkce.[1]
Filmové herečky
Herečky se ve filmu začaly objevovat již od jeho vzniku a staly se předmětem veřejného zájmu. V dobových časopisech a novinách byly probírány nejen jejich herecké výkony, ale také osobní životy. U hereček byl navíc hodnocen a komentován jejich vzhled a módní vkus. S rozmachem filmového průmyslu tak nastal i rozvoj průmyslu kosmetického a módního. Mnoho žen-divaček toužilo být jako jejich vzory-herečky.[2]
Vizuální ideál ženské hrdinky v populárních německých filmech 20. a 30. let zhodnotil filmový kritik a novinář Otto Rádl v časopise Přítomnost:
[1] I. Koeltzsch: Praha sdílená a rozdělená, Praha: NLN, 2015, s. 240–265.
[2] M. Pachmanová: Civilizovaná žena: Ideál i paradox prvorepublikové vizuální kultury, Praha: UMPRUM, 2021, s. 134–141.
[3] O. Rádl: Erotický ideál doby ve filmu, Přítomnost 22 (1931), s. 346.
Zdroje vyobrazení:
Asta Nielsenová: Rozkvět, roč. 19, čís. 46., s. 8.
Marlene Dietrichová: Rozkvět, roč. 24, čís. 26., s. 13.